Skleněné ozdoby z galerie Myslbeková
Inspirace díly Josefa Václava Myslbeka v kombinaci s vlastní invencí Milady Myslbekové. Obdivujte kouzlo dávných časů a zaposlouchejte se do příběhů psaných časem.
Kolekce Myslbek Design
KOLEKCE DETAILY
KOLEKCE ODKAZ VLASTI
ANDĚLSKÁ KOLEKCE
KOLEKCE SV. VÁCLAVA
KOLEKCE TAJEMSTVÍ POUŠTĚ
Kolekce 2024 – Detaily
V
80. a 90. letech 19. století tvořil Josef Václav
Myslbek velká a významná díla – mimo jiné také sousoší pro
Palackého most – Záboj a Slavoj, Přemysl a Libuše, Ctirad a Šárka a Lumír s
Písní, které bylo po 2. světové válce přemístěno na Vyšehrad.
J. V. Myslbek ve svých velkých sousoších, která velmi často vycházejí tematicky z idejí českého národního obrození, se též zabýval portrétní sochařskou
tvorbou v podobě bust, plaket a medailí. A právě z těchto děl jsou čerpány náměty pro kolekci vánočních ozdob roku 2024.
Něžná ratolest
Kolekce
inspirovaná Myslbekovou monumentální polopostavou hraběte Thuna-Hohensteina,
která dává vyniknout tváři portrétovaného, jehož výraz zosobňuje odhodlaného,
úspěšného a sebevědomého muže. Něžnou důstojnost podtrhuje větvička ratolesti,
jejíž detail se stal námětem ozdoby.
František hrabě Thun– Hohenstein (1809-1870) je jeden z nejvýznamnějších
osobností kulturního života Prahy 19. století. Jednatel Krasoumné jednoty a
jeden ze zřizovatelů Veřejného fondu k provádění nákladných monumentálních
zakázek. Byl též pátým presidentem Společnosti
vlasteneckých přátel umění.
Detail Čelenky
Motiv je čerpán z detailu čelenky, kterou má na sobě dívka ztvárněná na přední straně medaile Obchodní a živnostenské komory v Praze. Nápis OBCHODNÍ A ŽIVNOSTENSKÁ KOMORA V PRAZE je psán českým jazykem.
Lístkový Věneček
Na zadní straně medaile Obchodní a živnostenské komory v Praze najdeme ověnčeného chlapečka. A právě detaily lístků tohoto věnce byly inspirací pro tuto ozdobu. Nápis je oproti přední straně psán německým jazykem.
Kolekce Odkaz vlasti
Kolekce inspirovaná motivy typickými pro český národ, které sochař Josef Václav Myslbek ztvárnil nejen na svých sochách. Motivy jsou čerpány z realistických děl, tzv. monumentální realismus, díla, v nichž Josef Václav Myslbek uplatňuje zásady klasické harmonie. Takto vzniká pro Vídeňský parlament Oddanost (Humanita), která sklízí spoustu úspěchů a otevírá Myslbekovi cestu na světová kolbiště. Jedno z vrcholných děl umělce je socha kardinála Schwanzerberga, která je umístěna v chrámu sv. Víta a stojí na nejvyšších stupních české plastiky vůbec. Jezdecká socha sv. Václava na Václavském nám., na které Myslbek průběžně pracoval dlouhých 36 let je naplněním jeho umělecké tvorby a sousoší celé pak symbolem českého národa, jehož muži a ženy dokázali žít v této zemi v odpovědnosti a usilovat o vzájemnou úctu, soucit, spravedlnost, vzdělání a zbožnost.
Větvička vavřínu
Motiv čerpaný od sochy Oddanost, která byla Myslbekem k soše dodatečně přidělána. Originál z kararského mramoru je umístěn na Vídeňském parlamentu. U nás je možno vidět sochu na Staroměstské radnici v Praze.
Roucho kardinála
Klečící socha kardinála Schwarzenberga je umístěna v katedrála sv. Víta. Drapérie, z níž je motiv čerpán, byla pro Myslbeka velmi pracná.
Podstavec sv. Václava
Jezdecká socha je umístěna na Václavském náměstí v Praze a stala se symbolem Českého národa. Josef Václav Myslbek na pomníku pracoval celých 36 let.
Andělská kolekce
Kolekce inspirovaná anděly, které sochař Josef Václav Myslbek ztvárnil na reliéfech svých soch. Andělé jsou nadpřirozené duchovní bytosti, které by měly být podřízeni Bohu či bohům a sloužit jako posli mezi lidmi a bohy. V původním hebrejském významu byl anděl prostě "posel". J. V. Myslbek rád využíval těchto nadpřirozených bytostí a můžete je tak najít také na desítkách soch a pomníků.
Andílek přátelství
Motiv z reliéfu sochy J. V. Myslbeka symbolizující Přátelství.
Andílek vyjadřující porozumění, upřímnost a důvěru k druhým.
Andílek něžnosti
Motiv z reliéfu sochy J. V. Myslbeka symbolizující Něžnost.
Andílek vyjadřující jemnost, něhu a jemný půvab.
Andílci lásky
Motiv z
reliéfu sochy J. V. Myslbeka symbolizující Lásku.
Andílci vyjadřující silnou citovou vazbu, nezištnost, vytrvalost a vzájemnou věrnost.
Kolekce Pomník sv. Václava
Kolekce inspirovaná pomníkem svatého Václava na Václavském náměstí v Praze, který patří mezi nejznámější sochařská díla v Česku, jehož autorem je nejvýznamnější český sochař přelomu 19. a 20. století, představitel monumentálního realismu a zakladatel novodobého českého sochařství Josef Václav Myslbek.
Sousoší je nejen symbolem české státnosti, ale též jakýmsi imperativně zdviženým prstem, ukazujícím na nezbytnost uchovávání základních kulturních a duchovních hodnot národa.
Sv. Ludmila
Svatá Ludmila je
nejpropracovanější sochou čtveřice svatých obklopujících sv. Václava. Traduje
se, že modelem stála možná uklízečka z akademie nebo jedna z hraběnek
Thunových, ale rodina si myslí, že nese rysy Myslbekovi vlastní babičky.
Svatá Ludmila
je jedním z hlavních předků českých panovníků
i českých královen. Během jejího
života byly položeny základy ke christianizaci Čech a také základy moci
Přemyslovců.
Sv. Anežka
Motiv dle sochy svaté Anežky z pomníku svatého Václava je ztělesněním ideální české dívky. Svatá Anežka Přemyslovna, zvaná Česká, se narodila jako česká princezna, pravděpodobně nejmladší dcera českého krále Přemysla Otakara I. a královny Konstancie Uherské. Patřila k nejvýznamnějším představitelkám panovnické dynastie Přemyslovců. Působila jako řeholnice – abatyše kláštera Na Františku – a byla také výraznou osobností politického, kulturního a společenského života.
Sv. Vojtěch
Svatý Vojtěch nese podobu Myslbekova přítele kardinála Schönborna. Svatý Vojtěch se tak stal předmětem diskusí, ale Myslbek si trval na svém. Nedokázal již dokončit draperii na zadní straně roucha a po jeho smrti se toto nikdo neodvážil, ale čas vše zahladil, a tak si toho dnes ani nevšimneme.
Sv. Prokop
Svatý Prokop byl původně světský kněz, později poustevník, spoluzakladatel a první opat Sázavského kláštera. Svatořečen byl roku 1204. Svatý Prokop se stal světským knězem, avšak této kariéry se vzdal, stáhl se do ústraní a stal se poustevníkem. Svatého Prokopem Myslbek ztvárnil svou vlastní tvář poznamenanou životními útrapami.
Kolekce Tajemství pouště
Kolekce inspirovaná osobním příběhem Milady Myslbekové. Milada se svým manželem a dvěma dcerami prožila velkou část svého života v Německu, Číně, Sýrii a nakonec v Libyi. Všechny tyto země byly plné poznání, seznamování se s výtvarníky, vládními činiteli i prostými lidmi a jejich lidovou tvorbou. Inspirací pro kolekci Tajemství Pouště byl život v Sýrii a Libyi a čarovná Sahara, která do ozdob vnáší nádech tajemství písku pouště.
Kolekce Palmyra – nevěsta pouště
Motivy jsou inspirovány starověkým městem v syrské poušti, kde po určitou dobu vládla královna Zenobia. Centrální koulička je královsky zdobená.
Kolekce Sahara
Inspirována Saharou – magickým slovem, vlídnou i vražednou krajinou zalitou sluncem, největší horkou pouští na světě. Dále pak zelenou oázou Ghadames a vzory Berberů a Tuaregů na starých dřevěných truhlicích.
Kolekce Západ slunce
Inspirovaná zapadajícím sluncem nad dunami pouště, tvarovanými větrem a osvětlenými sluncem nad písečným mořem Uwbari a jezerem Gabrun.